Usluge mobilnog interneta šire se svetom brzim tempom. Ta ekspanzija promenila je živote miliona ljudi, jer mobilni uređaji pružaju mogućnosti komunikacije glasom, video porukama i putem društvenih mreža koje su nekada bile nezamislive, kao i neposredan pristup velikom broju informacija i usluga u domenu zabave. Takođe, pristup internetu sa mobilnih uređaja ubrzanim tempom postaje sastavni deo života dece i mladih, što donosi mnoštvo prednosti, ali i određene rizike. U osnovi, da bi se iskoristile prednosti usluga koje deci pruža mobilni internet a umanjio se rizik, neophodno je postići blisku saradnju kompanija, vlada i ostalih ključnih javnosti (stakeholders).
Deca su "digitalni urođenici". Oni odrastaju uzimajući zdravo za gotovo ne samo prisustvo tehnologije u svojim životima već i vlasništvo nad mobilnim uređajima. Ukratko, mobilni internet sve više postaje deo svakodnevnice dečijih života.
Uopšteno govoreći, činjenica da sve više dece ima pristup onlajn uslugama u najvećoj meri se može smatrati pozitivnom – to deci pruža obrazovne i razvojne prednosti i sigurnost. Roditelji, na primer, mogu lako kontaktirati svoju decu ukoliko dođe do promene plana ili kašnjenja u dolasku na dogovoreno mesto. Osim toga, širenje pristupa mobilnom internetu među pripadnicima mlade populacije donosi dugoročne društvene i ekonomske prednosti, unapređuje njihovu digitalnu pismenost i gradi veštine koje su im potrebne postizanje ličnog uspeha u 21. veku.
Ipak, prilikom korišćenja novih tehnologija, zajedno sa prednostima pojavljuju se, međutim, i neki ozbiljni rizici. Deca mogu postati pasivne žrtve kojima se šteta nanosi na više načina: izloženošću neželjenim informacijama, uznemirujućim prizorima ili ih na internetu mogu kontaktirati seksualni prestupnici. Ali oni mogu biti i aktivni učesnici u sprovođenju digitalnog nasilja nad svojim školskim drugovima ili u širenju neprimerenih sadržaja o svojim vršnjacima putem društvenih mreža.
Pomenuti rizici ne znače, međutim, sami po sebi da će mladima šteta biti i naneta. Razvoj veština, podrška roditelja i prosvetnih radnika, i podizanje svesti - pomažu deci da razviju otpornost. Tehnologije filtriranja ili blokiranja i stvaranje privlačnog pozitivnog sadržaja mogu biti dodatna podrška. Takođe, zakonski okviri mogu se iskoristiti za stimulisanje aktivnijeg učešća industrije i smanjivanje broja potencijalno štetnog sadržaja koji je na internetu dostupan.
Ipak, stepen otpornosti i izloženost rizicima, i razvoj dece prilično se razlikuju od zemlje do zemlje i zavise od raznovrsnih faktora – od toga kako deca koriste mobilne uređaje, do stepena informatičke svesti roditelja i dece. Veoma je važno da pokušaji zaštite dece ne ugroze njihova prava na privatnost niti mogućnost mladih da iskoriste bogatstvo obrazovnih i zabavnih sadržaja koje internet.
Jasno je, međutim, da će potencijalni rizici biti sve brojniji kako bude rastao broj dece i mladih ljudi koji koriste usluge mobilnog interneta.
Što se vlada i građana u svim zemljama sveta tiče, biće potrebno preduzeti mere da se smanje rizici i poveća otpornost. Neophodni su i pažljivo definisani zakonski okviri. Ipak, imajući u vidu složen obim problema koje donosi upotreba mobilnog interneta među decom, sama zakonska regulativa ne može doprineti razvoju mobilnih usluga koje smanjuju rizike a potencijalnu štetu svode na minimum.
Shodno tome, jedna raznolika grupacija ključnih javnosti - od vladinih agencija do privatnih kompanija, škola, građanskih udruženja i pojedinaca, moraće da sarađuje. U krajnjoj liniji, roditelji su najkritičnija interesna grupa. Oni se suočavaju sa izazovom održavanja ravnoteže između upotrebe alata koji rizik svode na minimum i potrebe da poštuju prava svoje dece na privatnost i korišćenje prednosti koje pristup internetu donosi. Bez saradnje svih ključnih javnosti, nemoguće je maksimalno iskoristiti prednosti koje mobilni internet nudi deci, a rizike svesti na minimum. U ovom poduhvatu, jedna od ključnih uloga pripada, naravno, i provajderima ovih usluga - telekomunikacionim kompanijama.
Više informacija o Studiji možete naći na Telenorovom sajtu.
Telenor grupa šesti je po veličini mobilni operator na svetu i na 11 tržišta ima 148 miliona korisnika, od čega 3,2 miliona u Srbiji. Telenor nudi usluge koje pomažu korisnicima da budu povezani sa ljudima i informacijama do kojih im je stalo, bez poteškoća i na predvidiv način. U skladu sa tim, na tržište Srbije uveo je jedinstvene Prenesi pakete i uslugu Moj meni, koje omogućavaju visoku personalizaciju ponude.
Pročitajte još
Nadmašiće „Ludilo moje“? Jovana objavila novu pesmu, otkrila da li tekst ima veze sa razvodom!
Nova pesma Jovane Pajić izašla je danas
22/11/2024
Saznajte višePosle razvoda Dragana Mirković se vozi ovim automobilom, na putu ka aerodromu saobraćaj stao
Automobil Dragane Mirković danas
22/11/2024
Saznajte višeGosti Lepe Brene imaju poseban tretman, pojavio se snimak iz doma na Bežanijskoj kosi
Gosti Lepe Brene imaju poseban tretman
22/11/2024
Saznajte višeDarko Lazić na Aranđelovdan krstio ćerku, kumu svi znate
Darko Lazić krstio ćerku Srnu
21/11/2024
Saznajte višeSve je iznenadio izborom: Idu dani, a Saša Kovačević ima divne vesti
Saša Kovačević i Miki Manojlović zajedno pred kamerama
21/11/2024
Saznajte višeNedejka i Jelenu znamo, ali ne i Ivonu: Ovo je lepa snaja Radoša Bajića
Snaja Radoša Bajića bavi se odgovornim poslom
21/11/2024
Saznajte više
Komentari (0)