Zahvaljujući upornosti i vrednom radu direktorka Beogradskog festivala igre Aja Jung uspela je da stvori jednu od najcenjenijih manifestacija, na kojoj se okupljaju istaknuti svetski umetnici. Iako nije imala podršku državnih institucija, ostvarila je mnogo više nego što je očekivala. Majka kćerki Dore i Zoe uverena je da nijedan segment njenog života ne trpi zbog posvećenosti poslu.
Pripremate li se čitave godine za Beogradski festival igre?
- Kada se zavesa jednog festivala spusti, znači da je program narednog već spakovan. Nije to ritam Beogradskog festivala igre, nego tempo po kome vas ozbiljan svet tera da planirate. Upravo smo najavili prodaju ulaznica za deo programa koji će se igrati na Velikoj sceni Centra Sava. Tamo nas na svečanom otvaranju očekuje kultni Holandski plesni teatar, sa dva komada u koreografiji Pola Lajtfuta i Sol Leon, ali i rad Gabrijele Karizo, umetnice koja predvodi belgijsku trupu Peeping Tom. Na istom mestu videćemo i predstavu "Istočna senka" Jiržija Kilijana, koju smo prošle godine morali da odložimo zbog povrede glavne igračice. Mnogo se radujem i predstavi "Mrtva priroda", jednog od najcenjenijih grčkih savremenih umetnika Dimitrisa Papajoanua. Centar Sava biće mesto međunarodne premijere komada "Primarna trilogija" u koreografiji Jakopa Godanija i u izvođenju kompanije "Forsajt" iz Frankfurta.
Jeste li od početka znali da će taj festival prerasti u vodeću manifestaciju u regionu?
- Nisam ni sanjala. Planirala sam da odem u Ameriku i prvi Festival odigrao se u mojoj životnoj pauzi i punoj slobodi. Prve trupe su stigle 2004. godine. Ostali smo u debelom minusu, a ja sam prodala kola kako bih isplatila umetnike. Lokalna plesna zajednica i ljudi koji su tada odlučivali o kulturi doživeli su prvu ediciju Festivala kao grešku koja ne sme da se ponovi. Samo iz ludog inata kreirali smo drugo izdanje i pažnju regiona privukli istorijskim gostovanjem Baleta pariske Opere. Posle je svake godine Festival postajao bolji i veći. Već sa osmim izdanjem, berlinski kritičari su manifestaciju tretirali kao trendsetera evropske plesne scene, da bi godinu dana kasnije Beograd dobio podnaslov u "Njujork tajmsu".
Putujete li često na strane festivale?
- Putujem koliko mogu i koliko mislim da je potrebno. Ako neku predstavu najave ili pohvale svi vodeći svetski mediji, onda je za jedan festival važno da je ima u svom programu. Putovanja su privilegija selektora čije je festivale osnovao grad i koji uživaju finansiranje tokom cele godine. Nažalost, među njima je sve manje onih koji vrede, uglavnom je to društvo iz regiona koje za tuđe pare organizuje razmenu poseta, pozorišnih angažmana i letovanja. To nije moj film.
Koliko je teško dovesti u Beograd neke od najznačajnijih umetnika današnjice?
- Poslednjih decenija nijedna umetnička disciplina nije uspela da predstavi toliki broj istinskih svetskih zvezda u Beogradu kao Beogradski festival igre. Dolazak tih ljudi je dokaz da se čuda ipak dešavaju ako jednom projektu poklonite mnogo vremena, bezgraničnu ljubav i ogromnu energiju. Ja ne znam za vikende, odmore ili praznike, a mojoj deci uvek nedostajem, iako smo svakog dana u istoj kući.
Imate li podršku porodice?
- Iza svake uspešne žene stoji jedna supermama, koja brine o njenoj deci. Moja mama je moj najveći oslonac. Mnogi se sa strane dive mojoj energiji, ali ne znaju da ona prija samo nakratko. Stalno imam potrebu da radim. Kada ponestane mogućnosti za drugo, krečim zidove, premeštam nameštaj ili vozim do Soluna da bih se prošetala ulicom Tsimitski.
Da li su vaše kćerke zainteresovane za balet?
- Starija Dora je odlučila da u baletu uživa kao publika. Verujem da će se jednog dana baviti pozorištem ili umetnošću, jer joj je to blisko. Zoi je još mala i svakodnevno menja planove. Jedino bih volela da na vreme odu odavde. Niko me ne može ubediti da sreća i budućnost stanuju u zemlji baraba i starleta. Deci koja su rasla u bidermajer foteljama svojih čukunbaka, išla na Beogradski festival igre i koncerte Filharmonije ostaje samo da spakuju uspomene i zbrišu daleko.
Koliko je teško da uskladite privatne i poslovne obaveze?
- Ništa ne trpi, jer je igra moj život, a ne posao. Nemam vremena da ispijam kafe sa drugaricama, da uživam u beskrajnim telefonskim razgovorima, da ogovaram ili analiziram tuđe poteze. Volela bih da je dan duži i uvek mi nedostaje nekoliko sati, iako ustajem u pola šest ujutru.
Da li bavljenje igrom zahteva da joj u potpunosti posvetite život?
- Sve zavisi od ljudi i prilika. U svetu su igrači disciplinovani vojnici, koji se svakog dana iznova bore za svoje uloge i pozicije. Verujem da je u svakoj profesiji stagnacija loša, ali je za scenu pogubna. Uvek će postojati vredni i talentovani, baš kao i oni koji uvek idu u grupi, životareći u poslednjem redu. Nevolja je što se kod nas ovi prvi kažnjavaju, a mediokriteti opstaju i sa osmehom kolo vode.
Volite li da sve konce držite u svojim rukama u organizaciji Festivala?
- Tim Beogradskog festivala igre vrlo je mali. Čine ga samo dve žene tokom godine, i još nekoliko lavica koje se pridružuju u različitim fazama.
Pročitajte još
Novogodišnja dekoracija u domu Tamare Dragičević i Petra Benčine kao iz najlepše bajke
Jelka Tamare Dragičević je prelepo ukrašena
22/12/2024
Saznajte višeNugat kuglice po receptu Nine Janković, novogodišnja poslastica koja se topi u ustima
Recept Nine Janković za nugat kuglice obožavaće cela porodica
22/12/2024
Saznajte višeSnežna novogodišnja bajka bez jelke! Deca su bili dekorateri Mirkinog prazničnog doma
Dom Mirke Vasiljević i Vujadina Savića je u pravom novogodišnjem ruhu
21/12/2024
Saznajte višeHONOR 200 Smart – saveznik za sve zimske avanture
HONOR 200 Smart – saveznik za sve zimske avanture
20/12/2024
Saznajte višePosne palačinke spremne za 10 minuta: Bez mleka i jaja, a mekane kao duša
Posne palačinke za celu porodicu
20/12/2024
Saznajte više
Komentari (0)