Srpska “Klin čorba” Isidore Žebeljan za Berlinsku filharmoniju

Srpska “Klin čorba” Isidore Žebeljan za Berlinsku filharmoniju

Autor: | 19/10/2015

0


Pre dve godine fondacija Berlinske filharmonije, naručila je kompoziciju od Isidore Žebeljan i tako je nastala muzika Klin čorba, nadrealistička bajka za oktet, čija premijera je zakazana za večeras, u izvođenju solista Berlinske filharmonije i u sali ove izuzetno značajne muzičke institucije u Berlinu.

Berlinska filharmonija je apsoultno najbolji orkestar na svetu - kaže Isidora Žebeljan za "Blic" povodom premijere i dodaje:

- To su muzičari koji sviraju sa velikom strašću, energijom, ali prefinjeno i dostojanstveno. Ser Sajmon Retl, njihov šef-dirigent, je muzičar ogromne mašte - on poseduje specifičnu, genijalnu muzičku fantaziju, čime se svrstao među najveće dirigente našeg doba i muzičke istorije uopšte. On je napravio bajku od ovog orkestra. Saradnja sa solistima Berlinske filharmonije, koji sviraju moj oktet, je moje ispunjenje sna o prolasaku kroz čarobno ogledalo na vrh sveta. Neizmerno sam zahvalna na tolikoj sreći da moju muziku sviraju ovi muzički ‘bogovi’.


Kada je reč o motivu da kompoziciju naslovi baš sa “Klin čorba” veli:

- To je naziv stare balkanske priče koja govori o gladnom putniku-skitnici, koji je nadmudrio starog škrticu. Putnik je zaveo škrticu pričom o tome kako će od klinova skuvati najukusniju čorbu. I dok je čorbu kuvao, svojim pričanjem je naveo škrticu da mu dodaje sve više i više divnih sastojaka (koji nisu bili klinovi) i tako je na kraju napravio sjajnu, bogatu i nadasve ukusnu čorbu. O tome se radi u ovoj kompziciji. Kompozitor-putnik-pronalazač omađija svog ega-škrticu do te mere da ovaj oslobodi intuiciju kroz prepoznavanje najdivnijih emotivnih-muzičkih sastojaka. I pričajući muzičku priču, on zavara ego da se potuno prepuste Duhu. Ili ‘naučno’ govoreći - jedna inicijalna ideja pokreće lančanu reakciju nepredvidljivih muzičkih ideja i događaja – tako nastaje muzika, koju bih nazvala muzikom toka svesti sa elementima muzičkog mističnog nadrealizma. Ova muzika ima izrazitu narativnu strukturu, ali na filmski način (ne kao filmska muzika, već kao sam filmski medij - muzičke sličice se nižu i tvore lucidnu energetsku celinu koja se doživljava kao radost stvaranja).

Upitana za svoje viđenje mesta klasične muzike u vreme rijalitija, turbo folka, tabloida...Žebeljan Kaže:

- Teško mi je da govorim o tome, jer ovde svake večeri odlazim na koncerte Berlinske filharmonije, koji su uvek dupke puni. Za tih dve i po hiljade ljudi svake večeri postoje samo kraljevi klasične muzike, poput Betovena, čije se simfonije integralno izvode ove nedelje. Zamislite kolika je moć Betovenove muzike, pošto isijava i uvećava svoju snagu već vekovima. Kako su samo besmisleni svi rijalitiji u odnosu na moć večnog trajanja.

Komentari (0)

Loading
, Foto:Isidorazebeljan.com hellomagazin
Tagovi: kultura

Pročitajte još

Najnovije vesti